Τρίτη 2 Φεβρουαρίου 2010

Το αποκορύφωμα της διαφημιστικής γελοιότητας...

Επανέρχομαι δριμύτερος σε κανονικούς ρυθμούς...Πέρασε ο Γενάρης που είναι ο μήνας στον οποίο δεν υπάρχουν διαφημίσεις και εισήλθαμε στο Φεβρουάριο...Παρακολουθώντας αραιά και που τηλεόραση, βλέπω κατά καιρούς διάφορες διαφημίσεις, οι οποίες αν μη τι άλλο είναι ευρηματικές και περιέχουν μεγάλες δόσεις χιούμορ...Είναι πολλές φορές τέτοια η δύναμη μιας τηλεοπτικής διαφήμισης, που πολλές φορές αρκούν απλά 10 δευτερόλεπτα και ένα έξυπνο σλόγκαν για να μείνει ένα προϊόν χαραγμένο στη μνήμη των καταναλωτών για πολύ καιρό...Από την άλλη πλευρά όμως υπάρχουν και εντελώς γελοίες και φαιδρές διαφημίσεις, τις οποίες όταν την παρακολουθείς αισθάνεσαι απλά να σου ανεβαίνει το αίμα στο κεφάλι και να εξαγριώνεσαι..Φυσικά και αναφέρομαι στην τελευταία κατάπτυστη διαφήμιση της vodafone, η οποία υποτίθεται πως διαφημίζει τα προϊόντα σατιρίζοντας και διακωμωδώντας τους αγωνιστές της επανάστασης του 1821 και τελειώνει με την ατάκα πως 'η συγκεκριμένη εταιρεία έφερε την επανάσταση'... Φαντάζομαι πως οι περισσότεροι την έχετε δει, επομένως δεν επεκτείνομαι στο να την περιγράψω...
Αυτό που με ενοχλεί πρωτίστως στη συγκεκριμένη είναι η προχειρότητα και η κακογουστιά η οποία τη διακρίνει...Δεν έχει ίχνος αληθοφάνειας πάνω της και οι υποτιθέμενοι ήρωες, δεν ταιριάζουν καθόλου με το ευρύτερο περιβάλλον...Αλλά και οι μεταμφιέσεις είναι απολύτως άθλιες σε σημείο που καταλαβαίνεις τα ψεύτικα γένια των ηρώων, αλλά και τις επεμβάσεις του ηλεκτρονικού υπολογιστή...Το όλο σκηνικό θυμίζει βουκολική σκηνή...Για να μην τα πολυλογώ, ανεξάρτητα με το περιεχόμενό της, μπροστά στη συγκεκριμένη μονόλεπτη διαφήμιση, οι ταινίες του Ταμτάκου μοιάζουν έτοιμες να προταθούν για Όσκαρ, οι μεταμφιέσεις του Σεφερλή φαντάζουν τεχνικά αρτιότατες και οι ελληνικές βιντεοταινίες των 80s φαντάζουν βγαλμένες μέσα από το παλμαρέ μεγάλων σκηνοθετών...Τόσο γελοία μου φαίνεται προσωπικά το συγκεκριμένο σποτάκι...
Έπειτα είναι και το περιεχόμενο της...Η διαφήμιση παρουσιάζει τον Κολοκοτρώνη και τους υπολοίπους του 21 σαν τεμπελάκους στρατιώτες, αδιάφορους για τα πάντα, με ολίγη δόση από gay και τους δείχνει να μιλούν με στιχάκια και να μιλούν και να επαινούν τα καλά της κινητής τηλεφωνίας και τα πλεονεκτήματα που έχει για τους ίδιους...Θεωρώ τη συγκεκριμένη κίνηση, σαν προσπάθεια εξευτελισμού κάποιων ανθρώπων, οι οποίοι τουλάχιστον απέδειξαν την παλικαροσύνη τους πολεμώντας με αυταπάρνηση και αυτοθυσία μέχρις εσχάτων...Ας μην ξεχνάμε παρακαλώ, πως αν δεν υπήρχαν οι συγκεκριμένοι, εμείς σήμερα θα ήμασταν ευτυχισμένοι οπαδοί της Γαλατασαράι και θα βιώναμε το οθωμανικό όνειρο...Ήθελα να ήξερα, εμείς οι νεοέληνες που κριτικάρουμε τα πάντα και τα γελοιποιούμε, τι παρακαταθήκη άραγε θα αφήσουμε στους επόμενους...
Αν πραγματικά μπορεί να κάνει κάπου κακό, η συγκεκριμένη γελοιότητα είναι στα μικρά παιδιά...Τα τελευταία στηρίζουν τη μάθηση και τη μόρφωση τους στην τηλεόραση και στους κανόνες και τα πρότυπα που αυτή επιτάσσει...Δεν τα αδικώ φυσικά, από τη στιγμή που έχουν μπλέξει σε μια χρεοκοπημένη εκπαιδευτική διαδικασία, όπου αν δεν έχεις μεγάλο βαθμό θεωρείσαι ένα τίποτα και το να μπορείς να βάζεις το όποιο μυαλό σου σε λειτουργία θεωρείται μειονέκτημα...Όταν η ιστορία στα σχολεία για παράδειγμα διδάσκεται με στείρα αποστήθιση χρονολογιών, μαχών και ονομάτων τότε τέτοια φαινόμενα θα πληθαίνουν ολοένα και περισσότερο...
Στη ζωή μου δεν υπήρξα ποτέ συντηρητικός, ίσα ίσα που μπορώ να ανεχτώ τα πάντα...Για παράδειγμα είμαι της άποψης πως τα πάντα μπορούν να γίνουν αντικείμενο κριτικής, σχολιασμού, σάτιρας ή χλευασμού...Θεωρώ πάντα θεμιτή την κριτική των πάντων, ακόμη και θεσμών που κάποιοι θεωρούν ιερούς, ακόμα και αν ξεπερνούνται τα όρια...Δεν σημαίνει ότι αν είσαι πολιτικός ηγέτης, κοινωνικός, θρησκευτικός ή αθλητικός ή οτιδήποτε άλλο θα πρέπει να είσαι στο απυρόβλητο...Όλα αυτά όμως μιλώντας για ανθρώπους που όλοι ξέρουμε και έτσι μπορούμε να κριτικάρουμε και να τους γελοιοποιήσουμε με βάση τη ζωή τους, τις πράξεις τους, τις απόψεις τους και τις συμπεριφορές τους...Στη συγκεκριμένη διαφήμιση, μιλάμε για ανθρώπους οι οποίοι έζησαν πριν από 200 χρόνια και πρόσφεραν σε αυτόν τον τόπο όσο κανείς...Η διαφορά θεωρώ πως είναι διακριτή και ορατή...
Τα λέω όλα αυτά με αφορμή φυσικά τη συγκεκριμένη διαφήμιση...Μακάρι τα κακά και τα στραβά της τηλεόρασης και της κοινωνίας να περιορίζονταν σε αυτά...Αλλά μου κάνει εντύπωση πως σε κανέναν δε φαίνεται παράξενο κάτι τέτοιο...Και να σας πω την αλήθεια, αν κάτι με εκνευρίζει είναι η επιλεκτική αναφορά κάποιων σε θέματα ανάλογα με το τι τους συμφέρει...Τα προηγούμενα χρόνια έγινε ένας τουλάχιστον υπερβολικός σάλος με προφανή μικροπολιτικά κίνητρα για μια λέξη στο νέο βιβλίο της ιστορίας, αλλά και για την τοποθέτηση της τωρινής γενικού γραμματέως του υπουργείου παιδείας...Τους πείραξε η λέξη συνωστισμός, μια λέξη που αν δεν την έκαναν σημαία είναι βέβαιο πως δεν θα την έπαιρνε είδηση κανείς...Εκτός κι αν πιστεύει κανείς πως οι μαθητές δίνουν τόση λεπτομέρεια σε λέξεις στα βιβλία...Αφού το ξέρουμε καλά όσοι περάσαμε από το σχολείο...Οι γνώσεις που θα πάρεις στο σχολείο πρωτίστως στην Ιστορία και δευτερευόντως στα Θρησκευτικά εξαρτώνται αποκλειστικά και μόνο από το αν ο καθηγητής που σε διδάσκει είναι κομμουνιστής ή ακροδεξιός...Καταστάσεις που αποτελούν κοινό μυστικό, αλλά δυστυχώς κανείς δεν τολμά ποτέ να αναφερθεί σε αυτές...
Αφού είναι κοινό μυστικό...Η τηλεόραση και τα πρότυπα που προβάλλει αποτελούν δυστυχώς στη σύγχρονη κοινωνία τον κύριο μοχλό εκπαίδευσης των νέων...Για αυτό με ενοχλεί η συγκεκριμένη διαφήμιση...Επειδή θεωρώ πως πιο πολύ ζημιά μπορεί να κάνει σε ένα παιδί και στην ιστορική του γνώση η συγκεκριμένη και όχι μια λέξη σε ένα βιβλίο όσο λάθος και ενδεχομένως να είναι...Αλλά βλέπετε φίλοι μου το θέμα του βιβλίου μπορεί άνετα να γίνει αντικείμενο μικροπολιτικής εκμετάλλευσης, ενώ τώρα μπλέκεται μια εταιρεία με πολλές διασυνδέσεις και διακυβεύονται πολλά συμφέροντα...Αφιερωμένα όλα αυτά, σε όλους αυτούς που καπηλεύονται έννοιες και σύμβολα...
Το μόνο σίγουρο είναι ότι στο μυαλό των αγωνιστών του 21 αν έβλεπαν τη σημερινή γενικότερη κατάσταση, θα εγείρονταν πάρα πολλές αμφιβολίες σε σχέση με τον αν άξιζε να αγωνιστούν τότε...Να βλέπουν τον εαυτό τους σαν καρικατούρες με ψεύτικα γένια και αλλήθωρα βλέμματα...Και καλά ο Κολοκοτρώνης βίωσε την ελληνική αχαριστία όσο ήταν εν ζωή, όταν έζησε την εμπειρία της φυλακής...Αλλά και ο Καραϊσκάκης θα βίωνε την εμπειρία το όνομα του να γίνεται υβριστικό σύνθημα στα χείλη οπαδών, μόνο και μόνο επειδή δόθηκε το όνομα του σε ένα στάδιο...Σημεία των καιρών...
Όσο για την εταιρεία; Τον πέτυχε τον σκοπό της απόλυτα, από τη στιγμή που ακόμα και η αρνητική διαφήμιση και η συντήρηση του ενδιαφέροντος ωφελεί τέτοιου είδους προσπάθειες...Βέβαια, από την στιγμή που μας έδειξε τη διάθεση της να πειραματίζεται με νέα concepts, γιατί άραγε δε δοκιμάζει να φτιάξει με διαφήμιση με υποκλοπές;;; Λέω εγώ τώρα...
Α...και για να μην το ξεχάσω...Μην πει κανείς πως μιμούμενος αυτά που κατακρίνω, επιθυμώ τη διακοπή της προβολής της διαφήμισης αυτής...Ίσα ίσα, θέλω να παίζει όσες περισσότερες φορές την ημέρα γίνεται...Ίσως τότε καταλάβουμε το μέγεθος της κατάντιας μας σαν λαός...